Zarządzanie zespołem – kompetencje menedżerskie


Start menedżerski

Bardzo często słyszy się od menedżerów historie dotyczące pierwszych chwil w ich nowej roli. I zwykle nie są to miłe wspomnienia: chaos, stres, poczucie, że „coś tu nie gra”, „to nie tak miało wyglądać” oraz brak wsparcia. Nowym pracownikom organizacje proponują onboarding, współpracę z mentorem czy opiekunem, ale o świeżo awansowanych menedżerach myśli się rzadko. Dlaczego? Często wychodzi się z założenia, że skoro to awans wewnętrzny, to pracownik zna organizację, zespół, kulturę organizacyjną, dlaczego więc potrzebna mu pomoc? To założenie sprawia, że menedżerowie metodą prób i błędów starają się odnaleźć w nowej roli. Problem polega jednak na tym, że próby odbywają się na żywym organizmie, czyli na zespole. To mniej więcej tak, jakby chirurg przeprowadzał pierwszą w życiu operację, nie mając żadnego wsparcia ze strony bardziej doświadczonego kolegi. Niestety, umiejętności zarządzania zespołem są często  traktowane jako te, których rozwijanie można zostawić na później.

Niektóre organizacje dodatkowo mogą wpędzić swoich menedżerów w kompleksy, wymagając, aby stali się liderami, za którymi pójdą miliony. Co zatem można zaproponować menedżerom? W mojej opinii onboarding menedżerski czyli rozwój podstawowych kompetencji, które ułatwią im wejście w nową rolę. Jakie zatem zagadnienia powinny się znaleźć w przykładowym programie szkolenia?







dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2023-05-28