Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szkolenie dla trenerów wewnętrznych – dlaczego warto?


W wielu organizacjach specjaliści i eksperci prowadzą szkolenia wewnętrzne dla pracowników, dzieląc się swoją wiedzą i umiejętnościami. To świetny pomysł, żeby angażować doświadczone osoby do uczenia innych. Czy jednak dobry specjalista potrafi prowadzić szkolenie?

 

Szkolenia nie są praktyczne, ale warsztaty tak – mówią mi uczestnicy szkoleń dla trenerów. Gdy pytam, a jaka jest różnica między szkoleniem a warsztatem?

Pada odpowiedź: szkolenie to jest taka prezentacja czy wykład – generalnie nuda i nic z tego nie wynosimy, a na warsztatach coś wypracowujemy, ktoś nas angażuje – i to jest super.

  • Czy rzeczywiście można postawić znak równości między szkoleniem a prezentacją?
  • Czy w niektórych sytuacjach „idziemy na skróty”, proponując uczestnikom prezentację zamiast ćwiczenia praktycznego uczącego konkretnych umiejętności?
  • Czy osoby, która uczą, wybierają prezentację, ponieważ najłatwiej ją przygotować i najszybciej można przekazać?

 Za mną wiele szkoleń dla trenerów wewnętrznych, specjalistów i ekspertów i to, na co kładę nacisk na starcie to budowanie świadomości uczestników, że:

  1. Pierwszym krokiem w przygotowaniu szkolenia nie jest przygotowanie prezentacji, ale określenie rezultatu szkolenia, które będą prowadzić.
  2. A jeśli tak, drugi etap to określenie szczegółowych celów związanych z uczeniem – jaką wiedzę czy jakie umiejętności powinni pozyskać uczestnicy, żeby osiągnąć rezultat.
  3. I dopiero w trzecim kroku dobieramy metody, dzięki którym osiągniemy cele szkoleniowe i jeśli uczymy konkretnych umiejętności sprawdzają się ćwiczenia praktyczne, instruktaż czy symulacje.

To bardzo istotne, aby trenerzy, specjaliści czy eksperci wdrażający pracowników wiedzieli, że nawet z bardzo interesującej prezentacji o systemie, nie będzie umiejętności, których oczekują. I dlatego ważne jest przygotowanie  przyszłych trenerów wewnętrznych, aby potrafili dostosować odpowiednie metody szkoleniowe.







dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2024-01-24