Rola menedżera w procesie zmian
Rola menedżera w procesie zmian jest bardzo istotna. Istnieje wiele modeli zarządzania procesem zmian, na których warto się opierać, planując zmiany. Dla mnie najbardziej przekonujący jest model Johna Kottera. Dlaczego? Otóż, powstał podstawie wielu badań w różnych organizacjach oraz wskazuje na konkretne działania, które powinien zrealizować każdy przełożony:
Uświadomienie pilności wprowadzenia zmian,
Przekazanie pracownikom informacji, dlaczego zmiana jest potrzebna, wskazanie na konkretne przyczyny oraz precyzyjne zakomunikowanie celu zmian. Warto pamiętać, że pracownicy często myślą: skoro jest dobrze, po co wprowadzać zmiany?
Powołanie zespołu kierującego zmianami
Trudno wdrożyć sensowne zmiany w pojedynkę. Zdecydowanie lepiej, jeśli w zespole, który będzie planował i wdrażał zmiany, znajdą się osoby cieszące się autorytetem, eksperci w dziedzinach, których dotyczą zmiany, osoby decyzyjne i wszyscy będą chcieli grać w jednym zespole. Jeśli brakuje takich osób w naszej organizacji, warto poszukać ekspertów na zewnątrz.
Opracowanie odpowiedniej wizji i strategii
Bardzo ważne, aby przełożony rozumiał, jaki cel przyświeca kolejnej zmianie. Istotne jest dobre zaplanowanie poszczególnych działań. Etap planowania oznacza także odpowiedź na pytanie, czy mój zespół ma wiedzę, umiejętności, narzędzia, aby poradzić sobie z tą zmianą. Wielu pracowników ma poczucie chaosu w trakcie zmian i nie rozumie celu kolejnej zmiany.
Rzetelna komunikacja
Z naciskiem na słowo „rzetelna” – ważne jest, aby pokazywać pracownikom korzyści, jeśli jednak wiemy, że zmiana łączy się z wyrzeczeniami, to należy wszystkich o tym poinformować.
Pokonywanie barier i przeszkód
Ten etap łączy się z przewidywaniem barier, obserwowaniem, który pracownik ma trudności i reagowaniem na bieżąco.
Niewielki, ale szybki sukces
Krótkookresowe cele – w wielu sytuacjach zmiana trwa bardzo długo, warto więc zaplanować kamienie milowe i, co ważniejsze, informować pracowników na bieżąco, co się dzieje z procesem zmian. Jeśli wdrażanie zmian idzie zgodnie z planem, jest okazja, aby docenić wysiłek zespołu.
Niepoddawanie się
Warto założyć, że niektórzy będą wątpić, będą chcieli zrezygnować albo będą tak zmęczeni, że strategia wycofania się ze zmiany będzie się im wydawać najlepsza. Ważne, aby bacznie obserwować takie sytuacje i udzielić wsparcia.
Utrwalanie zmian
– czasami wydaje się nam, że zmiana już została wdrożona, zapominając, jak łatwo wrócić do starych nawyków, dlatego na etapie planowania warto pomyśleć o metodach utrwalania zmiany.
Chcesz się lepiej przygotować do wdrażania zmian, zapraszamy na nasze szkolenie Szkolenia dla kadry menedżerskiej
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek
2024-11-16