Kompetencje trenera prowadzącego szkolenie
Obecnie trudno pewnie byłoby znaleźć w organizacjach osoby, które nie prowadzą szkoleń. Bardzo często taką rolę przypisuje się ekspertom czy pracownikom, którzy specjalizują się w jakiejś dziedzinie. Wynika to często z założenia, że ktoś, kto ma wiedzę merytoryczną, potrafi ją także w odpowiedni sposób przekazać. I czasami tak jest. Bywają natomiast sytuacje, gdy eksperci poświęcają swój czas, aby nauczyć innych, i nie przynosi to żadnych rezultatów. Bywają i takie sytuacje, gdy szkolenia prowadzą osoby, które mają kompetencje trenerskie, ale nie mają wystarczającej wiedzy merytorycznej.
Odpowiedni program to jeden z warunków efektywnego szkolenia. Drugi — to odpowiednia osoba prowadząca szkolenie, najczęściej trener. Kim jest trener? Ekspertem? Praktykiem? Guru w danej dziedzinie? Teoretykiem z tytułem naukowym? Można powiedzieć, że najlepiej być wszystkim po trosze, czyli:
- Wiedza merytoryczna – odpowiedni poziom dotyczący zagadnienia szkoleniowego.
- Wiedza dotycząca procesu szkoleniowego (analiza potrzeb szkoleniowych, przygotowanie programu oraz ocena efektywności szkolenia)
- Doświadczenie zawodowe (staż pracy ułatwiający zbudowanie wiarygodności trenera)
- Kompetencje interpersonalne Akademia trenera ROI (słuchanie, zadawanie pytań, asertywność, wywieranie wpływu, radzenie sobie w trudnych sytuacjach)
Kompetencje trenera prowadzącego szkolenie a uczenie dorosłych
Według ekspertów zajmujących się andragogiką (uczeniem osób dorosłych) w szkoleniach powinniśmy uwzględniać następujące kwestie:
-
Potrzeba uczenia się.
Pracownicy uczą się chętnie wtedy, kiedy wiedzą, że będą mieli okazję wykorzystać wiedzę czy umiejętności na stanowisku pracy
-
Bezpieczna atmosfera uczenia się.
Trener powinien zadbać o taką atmosferę, w której uczestnicy zadają pytania, eksperymentują i nie boją się popełniać błędów.
-
Cele/ rezultaty szkolenia szkolenia
Osoby dorosłe lubią wiedzieć, po co podejmować wysiłek i aktywnie brać udział w szkoleniu i na co się to przełoży na ich stanowisku pracy.
-
Wcześniejszych doświadczenia uczestników.
Osoby dorosłe mają wcześniejsze doświadczenia i chcą się nimi podzielić, zweryfikować, czy sposób działania, które stosowali jest dobry.
-
Motywacja wewnętrzna uczestników.
Motywacja wewnętrzna jest potrzebna, aby brać aktywnie udział w szkoleniu oraz aby wdrażać zdobyte umiejętności. Trener w czasie szkolenia także ma wpływ na poziom motywacji uczestników, przedstawiając korzyści wynikające ze szkolenia już na początku warsztatów.
-
Praktyka/czas
To bardzo istotne, aby uczestnicy mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w czasie warsztatów, czyli inaczej mówiąc „przeklikać daną transakcję czy proces” i otrzymać informacje zwrotne od trenera.
Drugim ważnym wskaźnikiem jest czas. Proces uczenia wymaga zaangażowania czasu na naukę i wdrożenie zdobytych umiejętności.
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek
2024-07-29