Rozwój czy szkolenie, a może blended learning – dlaczego warto?
Szkolenia nie działają, co zrobić?
Wielu uczestników szkoleń (zwłaszcza menedżerów) boryka się z problemem czasu związanego z wdrożeniem konkretnych umiejętności na stanowisko pracy. Stąd szkolenia, nawet świetnie przygotowane i poprowadzone, poprzedzone analizą potrzeb szkoleniowych bywają niestety incydentem i nie przekładają się na konkretne rezultaty, które uczestnicy powinni osiągać na stanowisku pracy. Stąd wiele frustracji wśród pracowników, ich przełożonych oraz zespołach HR. Być może warto poeksperymentować z blended learningiem.
Blended learning definicja
Najprostsza definicja blended learningu to połączenie tradycjnych szkoleń z innowacyjnymi metodami i wykorzystaniem nowych technologii. Czy w takim razie proces szkoleniowy w blended learningu różni się od projektów tradycyjnych? Zdecydowanie nie, te warunki, o które powinniśmy zadbać w szkoleniu, a więc:
- analiza potrzeb biznesowych i szkoleniowych,
- ustalenie celów,
- przygotowanie programu,
- dobór metod i ocena efektywności ważne są i w blended learningu.
W końcu platformy internetowe czy aplikacje to tylko narzędzia. Ale jakże pomocne w procesie uczenia! Dzięki nim uczestnikowi łatwiej jest kontaktować się z trenerem, coachem, z innymi osobami biorącymi udział w całym procesie. Bezpośredni przełożony może także za ich pomocą monitorować postępy pracownika.
Fragment programu rozwojowego dla kadry menedżerskiej
Krok 1. Początek projektu (miesiąc przed rozpoczęciem programu dla menedżerów)
- Spotkanie uczestników programu ze swoimi przełożonymi — spotkanie bezpośrednie
Opis:
Przełożony wyjaśnia pracownikom cel całego projektu, przedstawia plan, a także swoje oczekiwania.
Informacja zwrotna: uczestnicy.
Krok 2. Badanie poziomu kompetencji (od 2 do 3 tygodni wcześniej)
- Kwestionariusz samooceny i oceny — online
Opis:
Uczestnicy wypełniają kwestionariusz samooceny.
Ich przełożeni wypełniają kwestionariusz oceny kompetencji pracowników. Później wspólnie sprawdzają, gdzie wystąpiły różnice, i ustalają cele.
Informacja zwrotna: przełożeni.
-
Przewidywanie barier — online
Opis:
Uczestnicy wypełniają kwestionariusz dotyczący barier, które mogą utrudniać wdrażanie wiedzy i umiejętności i przesyłają go do trenera.
Informacja zwrotna: trener.
Krok 3. Organizacja czasu pracy (1. – 4. tydzień projektu)
- Koszyk zadań — online
Opis:
Uczestnicy rozwiązują zadanie polegające na ustaleniu priorytetów i planowaniu tygodnia menedżera.
Informacja zwrotna: trener.
- Ustalanie priorytetów — online
Opis:
Uczestnicy mają okazję przeczytać materiały dotyczące zasad Eisenhowera, stosując tę zasadę do swoich zadań.
Informacja zwrotna: bezpośredni przełożony.
- Planowanie pracy i zespołu — online
Opis:
Wywiad z doświadczonym menedżerem — analiza filmów wideo, samokształcenie — artykuły — zasady planowania.
Informacja zwrotna: trener.
Krok 4. Organizacja czasu pracy zespołu (5. – 6. tydzień projektu)
- Rozdzielenie zadań dla pracowników — spotkanie bezpośrednie
Opis:
Spotkanie menedżera z zespołem, planowanie i ustalanie priorytetów jednego dnia.
Informacja zwrotna: pracownicy — koniec tygodnia.
- Analiza cyfrowych narzędzi planistycznych — materiały szkoleniowe — online
Opis:
Uczestnicy wybierają jedno narzędzie do planowania i używają go przez dwa tygodnie.
Informacja zwrotna: trener.
Krok 5. Seminarium podsumowujące pierwszy etap pracy (6. tydzień projektu)
- Sesja webinariów — online
Opis:
Uczestnicy biorą udział w sesji webinariów, aby omówić wyniki swojej pracy i podzielić się swoimi najlepszymi praktykami.
Informacja zwrotna: współpracownicy.
- Rozmowa z przełożonym — spotkanie bezpośrednie
Opis:
Rozmowa z przełożonym na temat zmian, które zaobserwował, jeśli chodzi o organizację czasu pracy.
Informacja zwrotna: bezpośredni przełożony.
Krok 6. Wdrożenie zdobytych umiejętności związanych z organizacją czasu pracy, praca nad nawykami (7. – 9. tydzień projektu)
Wnioski
Program rozwojowy zajmuje kilka albo nawet kilkadziesiąt tygodni. Czy warto? Przecież takie szkolenie można zrealizować w trzy dni. Z pewnością tak, tylko warto wziąć pod uwagę, jakie będę rezultaty zastosowania jednego i drugiego podejścia. Rozłożenie szkolenia w czasie i dużo ćwiczeń na stanowisku pracy sprawia, że ludzie mają szanse skutecznie nauczyć się nowych umiejętności. I to, co najważniejsze, obserwują poprawę wyników na swoich stanowiskach pracy. Kolejny plus takiego podejścia to zaangażowanie w proces szkolenia bezpośredniego przełożonego uczestników i ich współpracowników, co tylko ułatwia każdemu uczestnikowi wdrożenie zdobytej wiedzy i umiejętności w codziennej pracy.
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek
2024-04-28