Rozmowa roczna – jak się przygotować? – perspektywa menedżera


Rozmowa roczna – szansa czy problem

Celem rozmowy rocznej jest podsumowanie osiągnięć pracownika i ustalenie celów na kolejny okres.

Tę rozmowę można potraktować na dwa sposoby:

  • Jako formalność, której nie da się uniknąć – wtedy nie ma właściwie znaczenia czy menedżer/ka i pracownicy będą do niej przygotowani. Ważne, aby wypełnić odpowiednie rubryki w formularzu.  Niektórzy  menedżerowie traktują to jako obowiązek narzucony przez zespół HR. Konsekwencją takiego podejścia będzie “psucie” całego systemu zarządzania wynikami pracy w organizacji.
  • Jako ważne narzędzie służące lepszemu zarządzaniu zespołem oraz motywowaniu pracownika – wtedy warto (a nawet trzeba) dobrze się do niej przygotować.

Pracownicy cenią sobie czas poświęcony na rozmowę przez przełożonego, kiedy w spokojnej atmosferze mogą porozmawiać tylko o sobie, o organizacji, ale bez tzw. “bieżączki”, czyli codziennych zadań.

 

Co warto zrobić przed rozmową roczną?:

  • Dokonaj rzetelnej oceny umiejętności oraz realizacji celów pracownika, nie tylko za ostatni miesiąc, bo po prostu ostatni okres najlepiej pamiętasz
  • Przypomnij sobie, projekty, kluczowe zadania w które realizował pracownik
  • Przypomnij sobie umiejętności, które pracownik doskonalił w ciągu ostatnich miesięcy (Jakie konkretne rezultaty tych działań obserwujesz na stanowisku pracy?)
  • Sprawdź cele rozwojowe, które ustalałeś/aś w trakcie ostatniej rozmowy rocznej (jaki widzisz progres?)
  • Przypomnij sobie, jakie zachowania sprawiły, że zrealizowaliście cele
  • Które zachowania pracownik powinien zmienić w następnym roku
  • Zastanów się, jakie cele rozwojowe postawisz mu/jej na kolejny rok
  • Przemyśl pytania, dzięki którym zaangażujesz pracownika do rozmowy
  • Zaplanuj terminy rozmów i zadbaj o miejsce spotkania (najlepiej w biurze, nie online)

Zachęć pracownika, aby przygotował się do rozmowy

 

  • Uprzedź pracownika (minimum 7 dni wcześniej) o terminie rozmowie, tak, aby miał szansę się przygotować
  • Powiedz o tym, jaką wagę ma dla ciebie ta rozmowa
  • Zasugeruj, w jaki sposób pracownik może się przygotować do rozmowy (gdzie powinien szukać potrzebnych informacji)

 

Rozmowy roczne to zainwestowany czas,  dlatego przygotowanie jest kluczowe, aby spotkania z pracownikiem przynosiły korzyści każdej ze stron.

 







dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2024-10-02