Rozmowa roczna – jak się przygotować? – perspektywa menedżera
Rozmowa roczna – szansa czy problem
Celem rozmowy rocznej jest podsumowanie osiągnięć pracownika i ustalenie celów na kolejny okres.
Tę rozmowę można potraktować na dwa sposoby:
- Jako formalność, której nie da się uniknąć – wtedy nie ma właściwie znaczenia czy menedżer/ka i pracownicy będą do niej przygotowani. Ważne, aby wypełnić odpowiednie rubryki w formularzu. Niektórzy menedżerowie traktują to jako obowiązek narzucony przez zespół HR. Konsekwencją takiego podejścia będzie “psucie” całego systemu zarządzania wynikami pracy w organizacji.
- Jako ważne narzędzie służące lepszemu zarządzaniu zespołem oraz motywowaniu pracownika – wtedy warto (a nawet trzeba) dobrze się do niej przygotować.
Pracownicy cenią sobie czas poświęcony na rozmowę przez przełożonego, kiedy w spokojnej atmosferze mogą porozmawiać tylko o sobie, o organizacji, ale bez tzw. “bieżączki”, czyli codziennych zadań.
Co warto zrobić przed rozmową roczną?:
- Dokonaj rzetelnej oceny umiejętności oraz realizacji celów pracownika, nie tylko za ostatni miesiąc, bo po prostu ostatni okres najlepiej pamiętasz
- Przypomnij sobie, projekty, kluczowe zadania w które realizował pracownik
- Przypomnij sobie umiejętności, które pracownik doskonalił w ciągu ostatnich miesięcy (Jakie konkretne rezultaty tych działań obserwujesz na stanowisku pracy?)
- Sprawdź cele rozwojowe, które ustalałeś/aś w trakcie ostatniej rozmowy rocznej (jaki widzisz progres?)
- Przypomnij sobie, jakie zachowania sprawiły, że zrealizowaliście cele
- Które zachowania pracownik powinien zmienić w następnym roku
- Zastanów się, jakie cele rozwojowe postawisz mu/jej na kolejny rok
- Przemyśl pytania, dzięki którym zaangażujesz pracownika do rozmowy
- Zaplanuj terminy rozmów i zadbaj o miejsce spotkania (najlepiej w biurze, nie online)
Zachęć pracownika, aby przygotował się do rozmowy
- Uprzedź pracownika (minimum 7 dni wcześniej) o terminie rozmowie, tak, aby miał szansę się przygotować
- Powiedz o tym, jaką wagę ma dla ciebie ta rozmowa
- Zasugeruj, w jaki sposób pracownik może się przygotować do rozmowy (gdzie powinien szukać potrzebnych informacji)
Rozmowy roczne to zainwestowany czas, dlatego przygotowanie jest kluczowe, aby spotkania z pracownikiem przynosiły korzyści każdej ze stron.
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek
2024-10-02