Model informacji zwrotnej
W literaturze funkcjonuje kilkadziesiąt modeli informacji zwrotnej. Poniżej prezentujemy praktyczny przykład, który w czasie rozmowy, zapewnia partnerstwo w kontakcie menedżer – pracownik.
Model KoPDiaZ
Ko – Kontekst
- Przedstaw kontekst sytuacji, o której chcesz rozmawiać
Chciałem z tobą porozmawiać o ostatnim spotkaniu zespołu projektowego, na które mnie zaprosiłeś.
P – Przykład zachowania
- Przedstaw przykłady zachowań, działań pracownika, które były, w twojej opinii, niewłaściwe
Byłem zaskoczony, bo pierwszy raz widziałem, że podniosłeś głos na rozmówców, przerywałeś wypowiedzi i właściwie spotkanie skończyło się bez żadnych ustaleń.
D – diagnoza, czyli z czego wynikała taka sytuacja
- Zapytaj o przyczyny, z czego wynika takie działanie czy zachowanie.
Co było przyczyną twojej reakcji w czasie spotkania?
Z – zmiana zachowania pracownika w przyszłości
- Zapytaj, co pracownik zamierza zrobić w przyszłości, aby wyeliminować ten problem
- Zaproponuj, co pracownik powinien zrobić/zmienić w swojej pracy/swoim zachowaniu.
Co zamierzasz zrobić w tej sytuacji? Co będziesz robił inaczej w podobnych sytuacjach?
Oczekuję, że spotkasz się z kolegami z zespołu, wyjaśnisz całą sytuację i opracujecie plan przyspieszenia prac w projekcie.

dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek
2025-07-04