Micromanagement – jak sobie z nim radzić?
Micromanagement – skąd to zjawisko?
Micromanagement – temat, który wywołuje silne emocje wśród menedżerów i pracowników. Dlaczego tak się dzieje? Otóż, wielu pracowników słysząc słowo, micromanagement, wzdycha, a niektórzy liderzy myślą: „przecież to po prostu dbanie o szczegóły i wysoką jakość!” Spróbujmy w takim razie zdefiniować micromanagement?
W dużym skrócie micromanagement to nadmierna i nieadekwatna kontrola pracowników, niezależnie od poziomu ich doświadczenia i kompetencji oraz wagi zadania.
Samo słowo micromanagement zostało użyte po raz pierwszy w 1975 roku w artykule The Economist.
✅ Micromanagement obniża poziom zaangażowania pracowników i pokolenia X, Millenialsów i pokolenia Z.
✅ Co ciekawe, zdarzają się jednak sytuacje, w których micromanagement mobilizuje do działania.
❓Co powinien zrobić menedżer?
🔷 Zastosować radę Theodore’a Roosvelta:
Najlepszy menedżer to taki, który ma dość rozsądku, by wybrać dobrych ludzi do zrobienia tego, co chce, i dość samokontroli, by nie wtrącać się w ich pracę.
Praktyczne wskazówki, jak radzić sobie z micromanagementem:
- Buduj kulturę zaufania.
- Deleguj zadania i odpowiedzialność.
- Rozwijaj kompetencje pracowników, tak aby realizowali coraz trudniejsze zadania.
- Komunikuj się otwarcie, na bieżąco udzielaj informacji zwrotnych.
- Precyzuj swoje oczekiwania.
- Akceptuj sytuacje, że pracownik wykonuje zadanie po raz pierwszy i może się pomylić.
- Pamiętaj o docenianiu pracy
Chcesz zdobyć praktyczne umiejętności radzenia sobie z micromanagementem, weź udział w naszym szkoleniuSzkolenia dla kadry menadżerskiej
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek
2025-01-12