Micromanagement – jak sobie z nim radzić?


Micromanagement – skąd to zjawisko?

Micromanagement – temat, który wywołuje silne emocje wśród menedżerów i pracowników. Dlaczego tak się dzieje? Otóż, wielu pracowników słysząc słowo, micromanagement, wzdycha, a niektórzy liderzy myślą: „przecież to po prostu dbanie o szczegóły i wysoką jakość!” Spróbujmy w takim razie zdefiniować micromanagement?

W dużym skrócie micromanagement to nadmierna i nieadekwatna kontrola pracowników, niezależnie od poziomu ich doświadczenia i kompetencji oraz wagi zadania. 

Samo słowo micromanagement zostało użyte po raz pierwszy w 1975 roku w artykule The Economist.

✅ Micromanagement obniża poziom zaangażowania pracowników i pokolenia X, Millenialsów i pokolenia Z.

✅ Co ciekawe, zdarzają się jednak sytuacje, w których micromanagement mobilizuje do działania.

Co powinien zrobić menedżer?

 🔷 Zastosować radę Theodore’a Roosvelta:

Najlepszy menedżer to taki, który ma dość rozsądku, by wybrać dobrych ludzi do zrobienia tego, co chce, i dość samokontroli, by nie wtrącać się w ich pracę.

Praktyczne wskazówki, jak radzić sobie z micromanagementem:

  1. Buduj kulturę zaufania.
  2. Deleguj zadania i odpowiedzialność.
  3. Rozwijaj kompetencje pracowników, tak aby realizowali coraz trudniejsze zadania.
  4. Komunikuj się otwarcie, na bieżąco udzielaj informacji zwrotnych.
  5. Precyzuj swoje oczekiwania.
  6. Akceptuj sytuacje, że pracownik wykonuje zadanie po raz pierwszy i może się pomylić.
  7. Pamiętaj o docenianiu pracy

Chcesz zdobyć praktyczne umiejętności radzenia sobie z micromanagementem, weź udział w naszym szkoleniuSzkolenia dla kadry menadżerskiej







dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2025-01-12