Metody szkoleniowe – cz. 1
Metody pozwalające osiągnąć cele poznawcze
Prezentacja
Najbardziej popularną metodą jest prezentacja. Dzięki prezentacji na szkoleniu osiągamy cel poznawczy, tzn. uczestnicy zdobywają wiedzę, zaczynają lepiej rozumieć jakieś zagadnienie.
W czasie różnego rodzaju warsztatów prezentację najczęściej wykorzystujemy na początku lub na zakończenie modułu szkoleniowego.
Przygotowanie
- Optymalny czas — prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 15 minut. Im krótsza prezentacja, tym lepsza, wystarczy powiedzieć to, co jest potrzebne uczestnikom, a nie wszystko, co prezentujący wie na dany temat.
- Wybór kluczowych informacji, które chcesz przekazać uczestnikom (czyli nie mówisz wszystkiego, co wiesz na ten temat, tylko to, co jest potrzebne uczestnikom w danym momencie).
- Struktura wystąpienia i zadbanie o logikę wypowiedzi – zagadnienia powinny się łączyć ze sobą
- Język prezentacji powinien być dynamiczny, a to oznacza krótkie proste zdania. Bardzo często osoby prezentujące nadmiernie komplikują swój przekaz, budując zdania wielokrotnie złożone.
Zainteresowanie uczestników szkolenia
- Wzbogacenie konkretnymi przykładami z życia — tzw. historie z życia wzięte uczestnicy pamiętają bardzo długo. To właśnie odpowiednie miejsce, aby podzielić się własnym
- Poczucie humoru — słuchacze kochają żarty, anegdoty i każdy prezentujący powinien mieć w pamięci tego typu ciekawostki. Oczywiście śmiejemy się z siebie, nie z innych.
- Dynamika będzie większa, jeśli w prezentacji znajdą się np. pytania retoryczne.
- Warto wzbogacić prezentację o element dyskusji. Jeśli wiem, że uczestnicy mają doświadczenie w danym zakresie, zadaję im pytanie, a później podsumowuję i przechodzę dalej.
- Modulacja głosu — jeśli pracujemy głosem, łatwiej utrzymać uwagę słuchaczy (i wzmocnić głos, zwłaszcza pod koniec dnia szkoleniowego)
Wizualizacja
- Wybierz informacje z wystąpienia, które powinny się znaleźć na slajdach
- Wybierz jeden model slajdów, a jeśli decydujesz się na animację, niech będzie to jeden szablon
- Zamieszczaj na slajdach słowa, hasła, równoważniki zdań, a nie całe zdania złożone
- Maksymalna liczba wersów na slajdzie powinna wynosić sześć.
- Czcionka powinna być dobrze widoczna dla wszystkich słuchaczy, czyli min. 20.
- Dobrze, jeśli tytuł różni się od innych treści na slajdzie.
- Zawsze zapowiadaj slajd, który przedstawiasz
- W trakcie wyświetlania slajdów stój z boku
- Skomentuj informacje, które znajdują się na slajdzie, komentuj informacje na slajdzie, ale nie czytaj
- Cały czas utrzymuj kontakt wzrokowy ze słuchaczami.
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek
2024-09-05