Metody szkoleniowe – cz. 1


Metody pozwalające osiągnąć cele poznawcze

Prezentacja

Najbardziej popularną metodą jest prezentacja. Dzięki prezentacji na szkoleniu osiągamy cel poznawczy, tzn. uczestnicy zdobywają wiedzę, zaczynają lepiej rozumieć jakieś zagadnienie.

W czasie różnego rodzaju warsztatów prezentację najczęściej wykorzystujemy na początku lub na zakończenie modułu szkoleniowego.

 

Przygotowanie

  • Optymalny czas — prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 15 minut. Im krótsza prezentacja, tym lepsza, wystarczy powiedzieć to, co jest potrzebne uczestnikom, a nie wszystko, co prezentujący wie na dany temat.
  • Wybór kluczowych informacji, które chcesz przekazać uczestnikom (czyli nie mówisz wszystkiego, co wiesz na ten temat, tylko to, co jest potrzebne uczestnikom w danym momencie).
  • Struktura wystąpienia i zadbanie o logikę wypowiedzi – zagadnienia powinny się łączyć ze sobą
  • Język prezentacji powinien być dynamiczny, a to oznacza krótkie proste zdania. Bardzo często osoby prezentujące nadmiernie komplikują swój przekaz, budując zdania wielokrotnie złożone.

 Zainteresowanie uczestników szkolenia 

  • Wzbogacenie konkretnymi przykładami z życia — tzw. historie z życia wzięte uczestnicy pamiętają bardzo długo. To właśnie odpowiednie miejsce, aby podzielić się własnym
  • Poczucie humoru — słuchacze kochają żarty, anegdoty i każdy prezentujący powinien mieć w pamięci tego typu ciekawostki. Oczywiście śmiejemy się z siebie, nie z innych.
  • Dynamika będzie większa, jeśli w prezentacji znajdą się np. pytania retoryczne.
  • Warto wzbogacić prezentację o element dyskusji. Jeśli wiem, że uczestnicy mają doświadczenie w danym zakresie, zadaję im pytanie, a później podsumowuję i przechodzę dalej.
  • Modulacja głosu — jeśli pracujemy głosem, łatwiej utrzymać uwagę słuchaczy (i wzmocnić głos, zwłaszcza pod koniec dnia szkoleniowego)

Wizualizacja

  • Wybierz informacje z wystąpienia, które powinny się znaleźć na slajdach
  • Wybierz jeden model slajdów, a jeśli decydujesz się na animację, niech będzie to jeden szablon
  • Zamieszczaj na slajdach słowa, hasła, równoważniki zdań, a nie całe zdania złożone
  • Maksymalna liczba wersów na slajdzie powinna wynosić sześć.
  • Czcionka powinna być dobrze widoczna dla wszystkich słuchaczy, czyli min. 20.
  • Dobrze, jeśli tytuł różni się od innych treści na slajdzie.
  • Zawsze zapowiadaj slajd, który przedstawiasz
  • W trakcie wyświetlania slajdów stój z boku
  • Skomentuj informacje, które znajdują się na slajdzie, komentuj informacje na slajdzie, ale nie czytaj
  • Cały czas utrzymuj kontakt wzrokowy ze słuchaczami.

 

 







dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2024-09-05