Kluczowe momenty szkolenia


Początek szkolenia

Celem pierwszych chwil na szkoleniu jest zbudowanie bezpiecznej atmosfery przez trenera oraz zmotywowanie uczestników do aktywnego udziału w warsztatach. Długość tego etapu powinna być proporcjonalna do długości szkolenia, czyli jeśli szkolenie trwa 8 godzin, początek powinien wynosić około 30 minut, ale jeśli trwa 2 godziny, maksymalnie 15 minut. Poniżej znajduje się schemat początku szkolenia w dłuższej wersji.

  • Powitanie uczestników i przedstawienie się

Na tym etapie chodzi o zbudowanie autorytetu trenera

  • Przedstawienie celu szkolenia

W jednym zdaniu powiedz, co ma być rezultatem szkolenia

  1. Omówienie metod, które zastosujesz w trakcie szkolenia

Omów kluczowe metody, które będziesz wykorzystywał w czasie warsztatów

  • Przełamanie lodów

Ćwiczenie, dzięki któremu uczestnicy poznają się między sobą i z trenerem

  • Ustalenie zasad pracy

Przypomnij kwestie organizacyjne, przerwy i zadbaj o atmosferę uczenia (czyli np. w każdym momencie można zadawać pytania)

  • Przedstawienie programu szkolenia

Omów kwestie merytoryczne, które poruszysz w czasie szkolenia

  • Przedstawienie korzyści wynikających ze szkolenia dla uczestników

Zmotywuj uczestników przedstawiając korzyści wynikające ze szkolenia (np. skrócenie czasu jakiś czynności, mniej błędów, mniej stresujących sytuacji, itp.)

  • Zebranie oczekiwań, pytań

Jeśli nie miałeś czasu, żeby zbadać oczekiwania wcześniej, warto to zrobić na początku szkolenia. Oczywiście pod warunkiem, że będziesz mieć czas na odnoszenie się do nich w czasie warsztatów.

Zakończenie szkolenia

Zakończenie szkolenia też warto ustandaryzować.  Proponujemy następujący schemat.

  • Podsumowanie kluczowych informacji
  • Zadanie wdrożeniowe (dobra praktyka, aby wzmocnić zdobyte umiejętności)
  • Wypełnienie ankiety oceniającej szkolenie
  • Test wiedzy (jeśli jest w planie)
  • Podziękowanie za udział w szkoleniu

Podsumowanie informacji może mieć różne formy. Poniżej znajduje się kilka przykładów do wykorzystania.

  • Pytania dotyczące treści szkolenia – trener zadaje pytania otwarte dotyczące kwestii merytorycznych poruszanych na szkoleniu
  • Dziennikarze i eksperci – dzielimy grupę na dwie mniejsze grupy. Każda podgrupa
  • Quiz – świetna metoda na przekonanie się, jak wiele informacji zapamiętali uczestnicy z treści szkolenia
  • Ćwiczenia praktyczne – może być testem umiejętności, w którym jeszcze raz wykonują pewną operację
  • Mapa myśli – grupę dzielimy na mniejsze zespoły, w centrum mapy myśli grupy zapisują temat szkolenia, a poszczególne gałęzie to będą informacje zdobyte na szkoleniu.

 







dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2024-09-28