Kluczowe momenty szkolenia
Początek szkolenia
Celem pierwszych chwil na szkoleniu jest zbudowanie bezpiecznej atmosfery przez trenera oraz zmotywowanie uczestników do aktywnego udziału w warsztatach. Długość tego etapu powinna być proporcjonalna do długości szkolenia, czyli jeśli szkolenie trwa 8 godzin, początek powinien wynosić około 30 minut, ale jeśli trwa 2 godziny, maksymalnie 15 minut. Poniżej znajduje się schemat początku szkolenia w dłuższej wersji.
- Powitanie uczestników i przedstawienie się
Na tym etapie chodzi o zbudowanie autorytetu trenera
- Przedstawienie celu szkolenia
W jednym zdaniu powiedz, co ma być rezultatem szkolenia
- Omówienie metod, które zastosujesz w trakcie szkolenia
Omów kluczowe metody, które będziesz wykorzystywał w czasie warsztatów
- Przełamanie lodów
Ćwiczenie, dzięki któremu uczestnicy poznają się między sobą i z trenerem
- Ustalenie zasad pracy
Przypomnij kwestie organizacyjne, przerwy i zadbaj o atmosferę uczenia (czyli np. w każdym momencie można zadawać pytania)
- Przedstawienie programu szkolenia
Omów kwestie merytoryczne, które poruszysz w czasie szkolenia
- Przedstawienie korzyści wynikających ze szkolenia dla uczestników
Zmotywuj uczestników przedstawiając korzyści wynikające ze szkolenia (np. skrócenie czasu jakiś czynności, mniej błędów, mniej stresujących sytuacji, itp.)
- Zebranie oczekiwań, pytań
Jeśli nie miałeś czasu, żeby zbadać oczekiwania wcześniej, warto to zrobić na początku szkolenia. Oczywiście pod warunkiem, że będziesz mieć czas na odnoszenie się do nich w czasie warsztatów.
Zakończenie szkolenia
Zakończenie szkolenia też warto ustandaryzować. Proponujemy następujący schemat.
- Podsumowanie kluczowych informacji
- Zadanie wdrożeniowe (dobra praktyka, aby wzmocnić zdobyte umiejętności)
- Wypełnienie ankiety oceniającej szkolenie
- Test wiedzy (jeśli jest w planie)
- Podziękowanie za udział w szkoleniu
Podsumowanie informacji może mieć różne formy. Poniżej znajduje się kilka przykładów do wykorzystania.
- Pytania dotyczące treści szkolenia – trener zadaje pytania otwarte dotyczące kwestii merytorycznych poruszanych na szkoleniu
- Dziennikarze i eksperci – dzielimy grupę na dwie mniejsze grupy. Każda podgrupa
- Quiz – świetna metoda na przekonanie się, jak wiele informacji zapamiętali uczestnicy z treści szkolenia
- Ćwiczenia praktyczne – może być testem umiejętności, w którym jeszcze raz wykonują pewną operację
- Mapa myśli – grupę dzielimy na mniejsze zespoły, w centrum mapy myśli grupy zapisują temat szkolenia, a poszczególne gałęzie to będą informacje zdobyte na szkoleniu.
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek
2024-09-28