Jak przygotować się do rozmowy rocznej – rady dla pracownika


Znaczenie rozmowy rocznej

Rozmowa roczna stanowi podsumowanie Twoich osiągnięć w ciągu całego roku i ustalenie celów na rok przyszły. Realizacja tych celów zapewnia osobisty i zawodowy sukces.

Tę rozmowę można potraktować na dwa sposoby:

  • Jako formalność, której nie da się ominąć; wtedy nie ma właściwie znaczenia czy menedżer i pracownicy będą do niej przygotowani. Ważne, aby wypełnić puste miejsca w formularzu oraz zamieścić.
  • Jako ważne narzędzie służące twojemu rozwojowi – wtedy warto (a nawet trzeba) dobrze się do niej przygotować.

Rezultat pierwszego podejścia jest łatwy do przewidzenia: system zarządzania wynikami nie będzie funkcjonował i nie przyniesie korzyści ani organizacji, ani zatrudnionemu w niej pracownikowi. Nieprzemyślane cele wypełnią nikomu niepotrzebne arkusze, dział personalny nie uzyska informacji na temat rzeczywistych potrzeb szkoleniowych.

Drugie podejście wymaga świadomości, że rozmowa podsumowująca pewien okres pracy nie powinna przerodzić się w negocjacje. Najważniejszym celem rozmowy powinna być rzetelna informacja zwrotna na temat wykonywanej pracy oraz wspólne ustalenie planu rozwoju

Co warto zrobić przed rozmową z menedżerem?

  • Zgromadź jak najwięcej informacji na temat swoich wyników – weź pod uwagę zarówno osiągnięcia jak i porażki
  • Dokonaj rzetelnej samooceny umiejętności oraz realizacji celów, wykorzystując informacje od ostatniej rozmowy rocznej, a nie tylko za ostatni miesiąc, bo po prostu ostatni okres najlepiej pamiętasz.
  • Zastanów się, jakie cele rozwojowe powinieneś zaproponować przełożonemu, aby w następnym okresie wzrosła Twoja efektywność.

Jakie umiejętności przydają się pracownikowi w trakcie rozmowy rocznej?

  •  Aktywne słuchanie, aby móc odnieść się do informacji uzyskanych od przełożonego
  •  Asertywność – aby doceniać i mówić o swoich osiągnięciach, ale także umieć przyznać się do błędów
  • Przyjmowanie informacji zwrotnej, czyli akceptowanie pochwał ze strony przełożonego oraz krytyki, w końcu „nikt nie jest doskonały”






dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2024-10-17