Model informacji zwrotnej


W literaturze funkcjonuje kilkadziesiąt modeli informacji zwrotnej. Poniżej prezentujemy praktyczny przykład, który w czasie rozmowy, zapewnia partnerstwo w kontakcie menedżer – pracownik.

Model KoPDiaZ

Ko – Kontekst

 

  • Przedstaw kontekst sytuacji, o której chcesz rozmawiać

Chciałem z tobą porozmawiać o ostatnim spotkaniu zespołu projektowego, na które mnie zaprosiłeś.

P – Przykład zachowania

 

  • Przedstaw przykłady zachowań, działań pracownika, które były, w twojej opinii, niewłaściwe

Byłem zaskoczony, bo pierwszy raz widziałem, że podniosłeś głos na rozmówców, przerywałeś wypowiedzi i właściwie spotkanie skończyło się bez żadnych ustaleń.

D – diagnoza, czyli z czego wynikała taka sytuacja

 

  • Zapytaj o przyczyny, z czego wynika takie działanie czy zachowanie.

Co było przyczyną twojej reakcji w czasie spotkania?

Z – zmiana zachowania pracownika w przyszłości

 

  • Zapytaj, co pracownik zamierza zrobić w przyszłości, aby wyeliminować ten problem
  • Zaproponuj, co pracownik powinien zrobić/zmienić w swojej pracy/swoim zachowaniu.

Co zamierzasz zrobić w tej sytuacji? Co będziesz robił inaczej w podobnych sytuacjach?

Oczekuję, że spotkasz się z kolegami z zespołu, wyjaśnisz całą sytuację i opracujecie plan przyspieszenia prac w projekcie.

 







dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2025-07-04