Jak przekazywać niepopularne decyzje pracownikom?


Przekazywanie niepopularnych decyzji – ważna umiejętność każdego menedżera/ki

W pracy każdego menedżera zdarzają sytuacje, w których ma do przekazania zespołowi decyzję podjętą przez swoich przełożonych, z którą sam się nie zgadza.  I oczywiście menedżer może to zrobić na kilka różnych sposób. Może powiedzieć: „góra” wymyśliła znowu coś nowego. Wymagają dodatkowej pracy. Nic na to nie poradzę. W ten sposób dystansuje się od decyzji swoich przełożonych i sugeruje pracownikom, że jest po ich stronie, przeciwko tzw. „górze”.

Może przedstawić decyzję i nie dopuszczając do żadnej dyskusji ogłosić, że nowe zasady będą bezwzględnie obowiązywać już w przyszłym miesiącu. I na tym zakończyć spotkanie.

Ma także trzecią możliwość: może też przedstawić obiektywnie decyzję (nie dystansując się od niej) wraz z uzasadnieniem
i propozycjami podjęcia koniecznych działań (co dla pracowników oznacza, że nie zostawia ich samych z problemem). Aby  zrealizować trzecią opcję, warto pamiętać o kilku zasadach:

Przygotuj się do spotkania.

Warto się zastanowić, jakie fakty przedstawić, do jakich danych się odwołać. Jeśli brakuje Ci jakiś informacji, zapytaj przełożonych o przyczyny decyzji. Im pełniejszy obraz sytuacji, tym łatwiej o zrozumienie u pracowników. Kolejny etap przygotowania to napisanie sobie potencjalnych zastrzeżeń do decyzji, które mogą mieć pracownicy i odpowiedzi na te zastrzeżenia.

Bądź konkretny i opieraj sią tylko na faktach.

Jeśli czegoś nie wiesz, po prostu o tym powiedz. Pozyskaj informacje i wróć do pracowników wtedy, gdy będziesz znał odpowiedzi.

Wysłuchaj obaw zespołu.

Staraj się jednak pokierować dyskusją w taki sposób, aby skoncentrować się na tym, co można zrobić w tej sytuacji, jak zorganizować sobie pracę, ponieważ decyzja została już podjęta.

Przedstaw jasne i konkretne oczekiwania.

Podsumuj spotkanie, przedstawiając swoje oczekiwania wobec pracowników. A po spotkaniu monitoruj sytuację w zespole. Jeśli zauważysz, że jakiś pracownik ma większy kłopot z przyjęciem informacji, spotkaj się z nim i porozmawiaj w cztery oczy.







dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek

2024-11-22